Ο πληρέστερος ηλεκτρονικός επαγγελματικός οδηγός του N.Έβρου
King Cleanings

Ε - ΑΤΡΙΚΑ

Τα άλογα έχουν την μοναδική ιδιότητα να "καθρεπτίζουν" την ανθρώπινη συμπεριφορά και τα συναισθήματα μας, χωρίς να μας κρίνουν
Τα άλογα έχουν την μοναδική ιδιότητα να "καθρεπτίζουν" την ανθρώπινη συμπεριφορά και τα συναισθήματα μας, χωρίς να μας κρίνουν

Τα άλογα είναι “δάσκαλοι”: Μια Εναλλακτική Παρέμβαση στη ΔΕΠ-Υ

20-10-2018

Τα τελευταία χρόνια εξελίσσονται αρκετές μορφές παρεμβάσεων για τη ΔΕΠ-Υ σε παιδιά και ενήλικες. Τα συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ γίνονται συνήθως αντιληπτά κατά την ένταξη του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον. Τα χαρακτηριστικά συμπτώματα που εμφανίζονται στα παιδιά με ΔΕΠ-Υ είναι η μειωμένη προσοχή, υπερκινητικότητα και παρορμητική συμπεριφορά. Μια εναλλακτική μέθοδος που μπορεί να βοηθήσει στη μείωση και τη διαχείριση των συμπτωμάτων είναι η παρέμβαση με τη βοήθεια του ίππου. Κάποιος θα μπορούσε να αναλογισθεί: « Πώς μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο; »

Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν συνδέσει το άλογο με την ίππευση. Πέρα από τα πολλαπλά οφέλη της ίππευσης το άλογο μπορεί να είναι ένας συνεργάτης και συνοδοιπόρος του ανθρώπου. Μέσα από τη σχέση που αναπτύσσουν το άλογο και ο άνθρωπος, το άτομο μαθαίνει να εμπιστεύεται και να αναπτύσσει νέους και λειτουργικούς τρόπους επικοινωνίας. Το άλογο μπορεί να συμβάλει στην μάθηση και την προσωπική ανάπτυξη.

Τα άλογα έχουν την μοναδική ιδιότητα να "καθρεπτίζουν" την ανθρώπινη συμπεριφορά και τα συναισθήματα μας, χωρίς να μας κρίνουν. Αντανακλούν τη διάθεση, τα συναισθήματα και τη μη λεκτική επικοινωνία που αναπτύσσεται μεταξύ όσων συναναστρέφονται μαζί τους. Έχουν την ιδιότητα να "αποκωδικοποιούν" τη μη λεκτική επικοινωνία και να αντιλαμβάνονται την πρόθεση και την συναισθηματική κατάσταση αυτού που βρίσκεται γύρω τους. Το άλογο ως ζώο θήραμα αξιοποιεί αυτή την ικανότητα του στη φύση προκειμένου να επιβιώσει. Πρέπει να αντιλαμβάνεται οποιαδήποτε στιγμή της μέρας ή της νύκτας την πρόθεση των θηρευτών του κατά την διάρκεια της ζωής του στην αγέλη, ώστε να επιζήσει.

Αυτός ο άμεσος και ευθύς τρόπος επικοινωνίας αξιοποιείται κατά την παρέμβαση με την βοήθεια του ίππου. Η παρέμβαση μπορεί να έχει τη μορφή θεραπείας, μάθησης-εκπαίδευσης ή και προσωπικής ανάπτυξης, ανάλογα με τις ανάγκες και το αίτημα του πελάτη. Επίσης, οι συμμετέχοντες μπορεί να είναι ομάδα, ένα άτομο, μέλη οικογένειας ή και ζευγάρια. Κατά τις ομαδικές παρεμβάσεις, μέσα από τη διαδικασία αναπτύσσεται η δυναμική της εκάστοτε ομάδας. Με αυτό τον τρόπο δίνεται στα μέλη η δυνατότητα να ανακαλύψουν τον τρόπο επικοινωνίας και το περιεχόμενο των σχέσεων τους.

Ο τρόπος που επικοινωνούν τα άλογα μπορεί να είναι μια μορφή "ενεργοποίησης" για ένα υπερδραστήριο άτομο με ΔΕΠ-Υ, του οποίου η ενέργεια και η εστίαση διαχέεται σε πολλά διαφορετικά ερεθίσματα. Καθώς αλληλεπιδρά κάποιος με ένα άλογο μαθαίνει να παρατηρεί και να ανταποκρίνεται στη συμπεριφορά του σε αντίθεση με το να παραμένει σε μοτίβα δυσλειτουργικής συμπεριφοράς τα οποία είναι πολλές φορές αποτέλεσμα των συμπτωμάτων της ΔΕΠ-Υ.

Η αυτοπαρατήρηση στα άτομα με ΔΕΠ-Υ εξαιτίας της παρορμητικότητας και της απροσεξίας, συνήθως απουσιάζει. Το άλογο βοηθάει στο να δουν πως μπορεί να φαίνεται η συμπεριφορά τους στους γύρω τους καθώς και τα αποτελέσματα που μπορεί αυτή να προκαλέσει. Έχοντας επίγνωση της συμπεριφοράς τους μπορεί να επέλθει θετική αλλαγή της σε δυσλειτουργικές καταστάσεις.

Η αλληλεπίδραση με ένα ογκώδες και ψηλό πλάσμα όπως το άλογο μπορεί να ενισχύσει το άτομο στο να επικεντρώνεται καλύτερα στο τι συμβαίνει γύρω του, είτε αυτό συμβαίνει κατά την ίππευση του αλόγου (θεραπευτική ιππασία/therapeutic riding), είτε κάνοντας δραστηριότητες με το άλογο από το έδαφος (EAL Equine Assisted Learning/EAP Equine Assisted Psychotherapy).

Επιπλέον, το άτομο αισθάνεται ότι έχει επιτύχει κάτι μόνο του, και δεν κάνει κάτι που του έχει ζητηθεί από κάποιον άλλον (γονέα ή εκπαιδευτικό). Ένα επιβλητικό πλάσμα ανταποκρίνεται με τον τρόπο που επιθυμεί το ίδιο το άτομο ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την αυτοεκτίμηση του και ενδυναμώνοντάς το.

Η παρέμβαση με τη βοήθεια των ιπποειδών απαιτεί απόλυτα την προσοχή και τον σεβασμό του ατόμου. Βοηθάει κάποιον να επικεντρωθεί στο εδώ και τώρα ενισχύοντας τους ανθρώπους να επεξεργάζονται σκέψεις όπως « Πώς αντα-ποκρίνεται; », « Πώς κινείται; » « Μήπως είναι πολύ κοντά μου; », « Τί να κάνω για να το οδηγήσω; », « Πώς μπορώ να επικοινωνήσω καλύτερα με αυτό το πλάσμα; ». Σύμφωνα με την Trotter (2008), αν κάποιος θέλει να αλλάξει το πως συμπεριφέρεται το άλογο, θα πρέπει πρώτα να τροποποιήσει τις δικές του σκέψεις, συναισθήματα και συμπεριφορές.

Μέσα από την αλληλεπίδραση με το άλογο το άτομο μαθαίνει να εντοπίζει σκέψεις, συναισθήματα και συμπεριφορές που συμβαίνουν στο εδώ και τώρα. Αυτά που μαθαίνει κάποιος στο στίβο με βιωματικό τρόπο μεταφέρονται ασυνείδητα και στην καθημερινότητά του, κινητοποιώντας το άτομο να πραγματοποιήσει την αλλαγή που επιθυμεί.

Αγγελική Μιχαλοπούλου
Κοινωνική Λειτουργός
Μ.Δ.Ε, Κ.Ε με Παιδιά και Οικογένειες
Μετεκπαιδευθείσα στη Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία
Eagala Certified (Equine-Assisted Psychotherapy & Personal Development)

Πετρούλα Χατζούλη
Καθηγήτρια Ειδικής Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Προπονήτρια Ιππασίας - Ιπποθεραπεύτρια
Ιππικός Όμιλος Αλεξανδρούπολης

Μάθετε περισσότερα για τον Ιππικό Όμιλο που λειτουργεί στην Αλεξανδρούπολη με ένα κλικ εδώ.