Ο πληρέστερος ηλεκτρονικός επαγγελματικός οδηγός του N.Έβρου
Big Barrel
Say "cheese"
e - fans
Γλυκοί πειρασμοί
Τα χωριά του Έβρου
Τι παίζει η ΤV τώρα
Οδηγός επιχειρήσεων

Who is Who

Who is Νίκος;

Who is Νίκος;

03-05-2018

Γεννημένος στην Αλεξανδρούπολη, με σπουδές στη σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (κατεύθυνση ζωγραφικής) και δικές του εκθέσεις σε Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη, ο Νίκος Κιτμερίδης είναι ένας καλλιτέχνης που προσεγγίζει το τσαλακωμένο, το μελανιασμένο και λειψό μέρος της ανθρώπινης καθημερινότητας, αντιπαραθέτοντάς το με ένα ισοστάθμισμα αθωότητας, ρομαντισμού και αγνότητας.

Με τι ασχολείσαι τώρα Νίκο;

Είμαι αναπληρωτής δάσκαλος στην Πρωτοβάθμια, εργάζομαι στο Δέκατο σχολείο Αλεξανδρούπολης εδώ και 4 χρόνια. Είναι μια δουλεία που με κάνει να νοιώθω ξανά παιδί.

Θέλεις να μας μιλήσεις αναφορικά με τις διακρίσεις που έχεις σημειώσει στον χώρο της ζωγραφικής;

Πέρυσι, όταν ήμουν στο Δωδέκατο σχολείο Αλεξανδρούποολης, είχαμε κερδίσει έναν πανεβρίτικο διαγωνισμό για την Ενάτη Μαΐου, ενώ συμμετείχαμε και  σε διαγωνισμό της Unicef  με τίτλο “Τα Παιδιά Γράφουν και Ζωγραφίζουν τα Δικαιώματά τους”, όπου και βραβευτήκαμε για την αφίσα που δημιουργήσαμε. Μαζί με το σχολείο, ομαδικά. Αξίζει να αναφερθούν και τα ονόματα των Σοφία Τουλίκα και του δ/ντη Γιάννη Τετόρου.

Ποια υλικά σε τραβούν περισσότερο τον τελευταίο καιρό;

Ξυλομπογιά και ακουαρέλα, μπορώ να πω. Τα ανακάλυψα εκ νέου βοηθώντας τους μαθητές μου στο σχολείο: εμπεριέχουν μια δόση νοσταλγίας, είναι υλικά που φέρνουν σε μια αισθητική του vintage και retro.

Νίκο, ένα από τα τελευταία σου έργα εντάσσεται στην ομαδική έκθεση με τίτλο “skulligraphy” – απεικονίζει δε μια γυναικεία φιγούρα με περίτεχνο φόρεμα και ρουχισμό αλλά μια νεκροκεφαλή στη θέση του κεφαλιού.

Skulligraphy, ναι, ένωση των λέξεων skull και calligraphy. Στη βικτωριανή εποχή, το πλούσιο μαλλί ήταν σύμβολο δύναμης και πλούτου για τη γυναίκα, καθώς αυτό σήμαινε πως διέθετε πολλές υπηρέτριες  να το φροντίζουν. Στον πίνακά μου, η εικονιζόμενη γυναίκα δεν έχει πλέον μαλλιά, ούτε καν δέρμα στο κεφάλι. Το γεγονός όμως πως συνεχίζει να κραδαίνει τη χτένα σημαίνει πως δε σταματά ποτέ να νοιώθει γυναίκα.

Προσέχοντας τα έργα σου, διακρίνει κανείς πως προτιμάς λευκό φόντο ως πλαίσιο στα αντικείμενα και πρόσωπά σου. Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος;

Προτιμώ την ανυπαρξία φόντου, επειδή δεν θέλω να βάζω σε καλούπι τον θεατή - να οριοθετώ δηλαδή το κοινό. Θυμάμαι, όταν κάποιος σε μια έκθεση με ρώτησε γιατί δεν ζωγραφίζω συνήθως πρόσωπα, αποκρίθηκα πως δεν θέλω να ταυτοποιηθεί ο θεατής με το πρόσωπο: προτιμώ την αποπροσωποίηση. Χρησιμοποιώ την παλέτα της δικής μου φαντασίας, με τα δικά του προσωπικά βιώματα.

Ποιες θεματικές θα έλεγες πως σε απασχολούν ή / και ενδιαφέρουν περισσότερο;

Τα κοινωνικά και πολιτικά θέματα. Τα θέματα σεξισμού. Κοιτάξτε, θεωρώ πως ένας άνθρωπος της τέχνης δεν πρέπει να αποστρέφει το βλέμμα μπροστά στην επικαιρότητα. Οργή, θυμός, γενικά, τα αρνητικά συναισθήματα μετουσιώνονται μέσω της ζωγραφικής σε ευχάριστα, ένα είδος ψυχικής αποφόρτισης. Ξορκίζω τον θάνατο με τα έργα μου.

Πηγές έμπνευσης;

Δουλειά για εμένα μπορεί να είναι μια συζήτηση με κάποιον φίλο ή με κάποιον μαθητή μου, έμπνευση από την συνεχή παρατήρηση. Πριν πέσω για ύπνο το ταβάνι μου γίνεται κινηματογραφικό πανί! Οπότε τα σημειώνω όλα κάτω. Αυτά θα γίνουν προσχέδια, τα οποία με τη σειρά τους κάποτε θα γίνουν ολοκληρωμένα έργα. Τίποτα δε χάνεται.

Ακούς μουσική όταν ζωγραφίζεις;

Όχι πάντα, όταν ακούω όμως προτιμώ συνήθως κλασσική ή ελληνικά τραγούδια του ’50 και ’60. Ως ένα γέμισμα στο background. Αυτό που κάνω, όμως, είναι να μιλώ στα έργα μου.

Λίγα λόγια για την πρώτη σου έκθεση;

Η έκθεση “Βαλκάνια” του 2012 στην Ξάνθη ήταν η 1η προσωπική μου έκθεση. Με τα έργα μου εκείνα, δεν επιχειρούσα να ζωγραφίσω τον πόλεμο – καθώς αυτό γίνεται ήδη τέλεια μέσω της φωτογραφίας – αλλά να σκιαγραφήσω μια κατάσταση, τη ζωή του καθημερινού ανθρώπου στον πόλεμο. Τον κατακερματισμό της φόρμας μέσα από τον κατακερματισμό της Γιουγκοσλαβίας.

Αγαπημένοι καλλιτέχνες;

Μάλλον οι Ολλανδοί. Είναι αντιμπαρόκ. Λατρεύω την αποτύπωση των σκηνών καθημερινότητας στα έργα τους, τη θλίψη στα πρόσωπα του Ρέμπραντ, τα χρώματα του  Βίνσεντ βαν Γκογκ, του πατέρα του εξπρεσσιονισμού.

Τι είναι τέχνη;

Σήμερα υπάρχει ένας βομβαρδισμός πληροφορίας. Δεν μου αρέσει ο θόρυβος, όπως είπε ο Σαίξπηρ: “Μίλα μου ψιθυριστά, αν μου μιλάς γι' αγάπη”. Όλα είναι τέχνη, κάθε μορφή τέχνης έχει εκφραστές και κοινό. Παραφράζοντας κάπως τα λόγια του Μπέρτολτ Μπρεχτ: “οι καλλιτέχνες κάποτε ζωγράφιζαν για βασιλιάδες, μετά για τους εαυτούς τους – είναι καιρός να ζωγραφίσουν για το κοινό τους”.

Τι σου αρέσει στο e-evros.gr;

Όταν θέλω να ενημερωθώ για τα τοπικά ζητήματα που αφορούν την κοινωνία, την πολιτική αλλά και τον πολιτισμό, πάντα ανοίγω πρώτα το e-evros.gr.

Νίκο, ήταν χαρά μας που μας υποδέχθηκες στο ατελιέ σου. Σε ευχαριστούμε.

Και εγώ σας ευχαριστώ.

 

Φωτ.: Α. Μαργαρίτης

Who is Who - e-evros
Who is Νίκος; Who is Νίκος; Who is Νίκος; Who is Νίκος; Who is Νίκος;
Who is Who
Ό,τι "παίζει"!
χαρτης επιχειρησεων